کلبه ی عمو

در کلبه ی ما رونق اگر نیست صفا هست...

حاجی فیروز!
ساعت ۱٢:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢۳  کلمات کلیدی:

حاجی فیروزه ، بله                                سالی به روز ، بله

ارباب خودم سلام و علیکم                     ارباب خودم سرتو بالا کن

ارباب خودم اخماتو واکن

ارباب خودم بزبز قندی                            ارباب خودم چرا نمی خندی

حاجی فیروزه بله                                  سالی یه روزه بله

 

ارباب خودم سلام علیکم    ارباب خودم چرا نمی خندی!!

پیشاپیش علی الحساب عجالتا مختصرا فرا رسیدن بهار دل انگیز وعمو نوروز وحاجی فیروز ولشکر سلم و تور را به همه ی عزیزان همکار وبینندگان وبلاگ وهموطنان صمیمانه تبریک عرض می نمایم و از ته دل برایتان آرزوی سلامتی وشادامانی وطول عمر ودلی خوش دارم آرزو می کنم تمام آرزوهاتون برآورده بشه و آنوقت آرزو کنید که ایکاش یه آرزوئی داشتید


 
مشکلات واریز الکترونیک هزینه اسناد (پوز)
ساعت ٤:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۸  کلمات کلیدی: مشکلات پوز

مشکلات پوز:                     (در قسمت گزارش یک بند اخیرا اضافه شده است)

الف-مشکلات عمومی:

1-سرعت کم سیستم

2-قطع مکرر آن

3-عدم اطلاع قطع در خیلی از مواقع

4-اطلاع قطع سیستم خارج از وقت اداری که بانکها در آن زمان تعطیل شده است

5-عدم پیش بینی برای مواقعی که قطعی محلی است مانند عملیات مخابرات وقطع خطوط تلفن که در این مواقع چه مرجعی جواز واریز با فیش را صادر واعلام می کند

6-وجود تراکنش های بیشمار ناموفق و قطع سیستم و اعلام تراکنش غیر معتبر وخطار در رمز گذاری (غیر از اشتباه در رمزکارت) و امثالهم حکایت از اشکال اساسی در زیر ساخت ونرم افزار ها دارد وموجب بی اعتمادی شدید ارباب رجوع می گرددبنحوی که در خیلی موارد از ارائه کارت خود خودداری می نمایند ( اصحاب سند اغلب کارت ندارند یا کارت دارند موجودی ندارد یا رمز آن را فراموش کرده اند یا به سردفتر وسیستم اعتماد ندارند و وجه نقد می دهند واریز حق التحریر از حساب سردفتر به حساب خودش منطقی بنظر نمی رسد و عملیاتی است بیهوده که موجب اتلاف وقت و پیش آمدن تراکنش های ناموفق عدیده می گردد ومشاهده شده که در حسابهای دولتی این تراکنش های ناموفق بسیار کمتر پیش می آید)

7-واریز الکترونیک برای دفترخانه هزینه هائی از تهیه سخت افزار و استخدام کارمندی برای انجام عملیات واریز و استخدام حسابداری برای کنترل حسابها و تراکنش های ناموفق مکرر دارد وخدا را خوش نمی آید که این هزینه ها بدون هیچگونه اجر ومزدی به سردفتر تحمیل گردد خصوصا در اسناد قطعی غیر منقول بدور از عدل وانصاف است

8- در تهییه فایل پشتیبانی از اطلاعات پوز سیستم هیج پیامی مبنی بر اینکه در حال تهییه فایل زیپ پشتیبانی است یا پیام انتظار نمی دهد حتی در پایان تهییه فایل پشتیبان مراتب را اعلام نمی کند که باید اصلاح شود

9- چون در مواردی رایانه خراب می شود لازم است که سردفتر خودش بتواند نرم افزار را در اختیار داشته ونصب نماید وبتواند اطلاعات خود را restore نماید و همچنین درمواردی که تعداد تراکنش های موجود در حافظه ی خود دستگاه پوز زیاد می شود و سیستم کندمی گردد وباید منتظر چاپ فیش ماند بتوانیم رفع مشکل بنمائیم

10-لزوم پیگیری وکنترل مدام تراکنش ها وحسابهای بانکی و واریز ها و تراکنشهای ناموفق که کاری بسیار وقت گیر وهزینه بر است

11-تهیه کاغذ پرینتر پوز  وسرطان زا بودن آن بعلت داشتن ماده شیمیائی بیسفنول آ که از راه پوست جذب می گردد

ب-مشکلات عملیات انتقال وجه به حساب سردفتر ونمایش در سامانه:

12-عدم واریز آنی وجوه بحساب سردفتر همچون سایر بانکها

13-عدم واریز هر تراکنش بطور جداگانه بحساب سردفتر و غیرمقدور شدن کنترل

14-عدم امکان کنترل حسابها در پایان وقت اداری جهت مطابقت دادن عملیات انجام شده در سیستم دفترخانه با حساب بانک

15-واریز تجمیعی حق التحریر اسناد بصورت یکجا و آنهم در ساعات آخر شب

16-عدم مطابقت جمع مبلغ بسته ی تجمیعی واریزی با جمع مبالغ ریز واریز های نمایش داده شده در برخی روزها که لازم است بدون فوت وقت رفع گردد

17-عدم نمایش ریز تراکنش های برخی مراحل واریز تجمیعی ودر نتیجه عدم امکان کنترل با تراکنش های موجود در دفترخانه  و این که این موضوع بسیار مهم است و لازم است که این مشکل فورا رفع گردد

18-عدم نمایش شماره کارت یا شماره حسابی که وجوه هزینه سند از آن حساب کسر شده است (حساب اصحاب سند یا حساب سردفتر)  در لیست عملیات وتراکنش ها  در سامانه این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در کنترل حسابها اقلام واریزی مشابهی وجود دارد وبایستی بتوان منشا انتقال وجه را تفکیک نمود

19-در سامانه (سایت sabt.sep.ir) لیست استعلامهای سال گذشته در گزارش استعلامها دیده نمی شود

ج-مشکلات ورود اطلاعات و رویت آنها:

20-ریز بودن خط نمایش در فیلدهائی که اطلاعات را وارد می کنیم مخصوصا باعث اشتباه بین اعداد 2 و3 می شود

21-تعریف انواع معاملات واسناد به اختیار سردفتر نبوده و بایستی به اختیار سردفتر باشد یا لااقل با مشورت سردفتران تنظم وتکمیل گردد

22-در لیست سرویس ها که بهتر است عنوان آن اصلاح شود منوئی برای واریز "بقایای ثبتی" و واریز "حق الثبت مربوط به برابر با اصل" و "هزینه پست" و  "هزینه حق الزحمه استعلامها" پیش بینی نشده است

23- برای واریز پرداختهائی مثل 10درصد به کانون و اقساط وام منوئی در برنامه پیش بینی نشده است ولازم است که فیش مربوطه بغیر از فیش پرینتر پوز صادر شود

24-عدم پیش بینی  امکان جستجوی شماره سند یا شماره تراکنش یا اسامی متعاملین در لیست تراکنش ها که برای اصلاح وتسریع در صدور صورتحساب لازم است

25-عدم امکان اصلاح مبلغ معامله (نه مبلغ حق الثبت وحق التحریر ومالیات) که تاثیری در پرداختها ی انجام شده ندارد ودر مواردی اشتباه می شود وقابل اصلاح نیست وموجب مغایرت جمع معاملات سیستم با دفتر تمبر می شود

26-چون حقوق دولتی بایستی قبل از ورود سند به دفتر واریز گردد لذا هنگام پرداخت شماره ای برای درج در سامانه نداریم و بایستی بعدا اضافه گردد برای اضافه گردن بعدی نیاز به پیدا کردن تراکنش مربوط به آن سند هستیم که کاری مشکل است برای رفع این مشکل دفاتر ابتدائا موقع واریز حقوق دولتی در فیلد شماره سند بناچار شماره ی رکورد تنظیم سند را که از سیستم تنظیم سند بدست آمده وارد می کنند یا بصورت دستی شماره ی ردیفی وارد می کنند وهمان شماره را روی پوشه ی سند می نویسند وبعدا که سند وارد دفتر گردید وشماره ی آن معلوم گردید آن شماره ی اصلی را بجای شماره ی دستی یا شماره ی رکورد وارد سامانه پوز می نمایند برای اجتناب از این جایگزینی لازم است که فیلدی برای شماره رکورد پیش بینی شود

27-در جایگزینی شماره سند بجای رکورد موضوع بند قبلی بایستی با موس روی ارقام مربوطه رفت وآنرا انتخاب نمود و پاک کرد وجایگزین نمود لازم بود برای تسریع در اصلاح با زدن دکمه اصلاح بتوان با دکمه tab  در فیلدها حرکت کرد وبا ورود به هر فیلد رقم آن بلوک ورنگی شده و آماده جایگزینی باشد ونیاز به حذف رقم به رقم نیاشد

28-عدم پیش بینی ایجاد یک ارتباط منطقی بین نرم افزار سامانه و نرم افزارهای مورد استفاده دفاتر اسناد رسمی برای اجتناب از انجام کار تکراری بدین شرح که بایستی بتوان اطلاعات مورد استفاده در رکورد های تنظیم سند را در سیستم پوز هم مورد استفاده قرارداد

د-مشکلات چاپ :

29-عدم امکان تغییر فونت چاپ از دیگر مشکلات است چون فیش های صادره وارد دفتر تمبر دفترخانه می گردد ریز بودن ارقام بعضا موجب اشتباه ورود اطلاعات به ثبت دفتر می شود و باید بتوان با فونت درشت تری چاپ نمود

30-موقع چاپ یک صفحه صورتحساب چاپ می کند ویک صفحه فقط صدر صورتحساب را ودنباله صفحه سفید چاپ می شود وبایستی برای رفع این مشکل صفحات فرد را چاپ نمود در منوها وگزینه های چاپ امکان چاپ صفحات فرد بصورت یکجا وجود ندارد

31-برغم اینکه شماره های اولین وآخرین گواهی امضا در پرداخت وارد می شود ولی در فیش صادره چاپ نمی گردد

32- موقع چاپ فیش بایستی بالاجبار موس را روی آیکن ریز پرینتر در منوی بالا برد و آن را انتخاب کرد معمولا در برنامه ها راه های میانبر راحت تری هم برای چاپ پیش بینی می شودمثلا alt+p و امثالهم

د-مشکلات خود دستگاه پوز:

33-یکی از مشکلات این سیستم این است که پرینتهای دستگاه پوز بعد از مدتی خود بخود پاک می شود اگر اختلافی در حسابها باشد ونیاز به آن فیشها باشد (خصوصادر مواردی که رسیدگی طولانی می گردد) امکان چاپ دوباره ی آن نیست

34-ترتیب غیر منطقی قرار گرفتن منوها در دستگاه پوز بدین شرح که لازم است ابتدا منوی پرداخت اسناد وسپس استعلام و در آخر کانون چون پرداخت به کانون ماهی یکبار است ولی پرداخت اسناد روزانه است واستعلام نیز کمتر از اسناد است

35-موقع پرداخت وجه استعلام بایستی کد دفترخانه را وارد کرد با توجه به اینکه این امکان در رایانه ودستگاه پوز وجود دارد که کد دفترخانه را اتوماتیک وارد نماید درج دستی این کد علاوه بر اینکه موجب اشتباه می شود وقت گیر هم هست

36-منوی خرید کالا بایستی در دستگاه پوز فعال باشد زیرا اغلب سردفتران برای پرداخت حقوق دولتی افرادی که کارت ندارند از چند کارت بانتکی خود استفاده می کنند وبنا به توصیه شرکت سامان برای کنترل بیشتر بهتر است از کارتی استفاده شود که حق التحریر به آن حساب واریز نمی شود چون موجودی آن حساب تمام می شود نیاز است که بتوان از کارت حساب حق التحریر به دیگر حساب وجهی را (با استفاده از منوی خرید کالا) واریز نموده ونیاز به مراجعه به بانک نباشد

37-عدم امکان کنسل کردن چاپ پرینتر پوز و تغییر خط آن و سفارشی کردن چاپ فیش

ه -مشکلات تهیه گزارش:

38-یکی از مشکلات عمده تهیه گزارش این است که سیستم فقط از یک گزینه مثلا حق التحریر یا حق الثبت یا مالیات گزارش تهیه می کند اگر نیاز به تهیه مثلا حق الثبت توام با حق التحریر بدون  سایر پرداختها داشته باشید امکان تهیه چنین گزارشی نیست

39-عدم امکان تهیه گزارش مالیات خودروها که مورد قبول ادارات امور مالیاتی باشد ازدیگر مشکلات سامانه است که بایستی فکری برای آن کرد

39 مکرر -از دیگر ایرادات گزارش تهیه شده از دستگاه پوز این است که در گزارش مبلغ استعلام و واریز های حق الثبت گواهی امضا و غیره در ستون مبلغ سند هم قید می شود که اشتباه است و نبایستی در این ستون در مقابل آن عملیات مبلغی قید شود زیرا باعث می شود جمع مبلغ معاملات با ثبت دفتر تمبر مغایرت پیدا کند

 

و-مشکلات عملیات پرداخت هزینه سند و حالتهای مختلف آن:

40- در هر پرداخت با پوز چند حالت ممکنست پیش بیاید:

  •  پرداخت با موفقیت ودرهمان مرحله ی اول انجام می شود و فیش دستگاه پوز صادر وفیش آ4 هم صادر می گردد فبها ونعم المطلوب
  •  اعلام قطع ارتباط با مرکز می شود -اعلام تراکنش غیرمعتبر می دهد - خطا در رمز گذاری  -

در این حالات اگر پرینت تراکنش ناموفق صادر نشود واز حساب صاحب سند هم کسر نشود مشکلی نیست ولی اگر از حساب صاحب سند  کسر شده باشد  دوحالت دارد یا پرینت تراکنش ناموفق می دهد که می توان با آن پیگیری نمود اما اگر پرینت تراکنش ناموفق هم چاپ نشود چون مدرکی برای شرکت سامان در دست نیست تازه اول مصیبت است

ودر بانک چند حالت ممکنست پیش بیاید:

  • اول از حساب کسر نشود
  • دوم از حساب کسر شده ولی بعد از یکی دو روز یا بیشتر بالاخره اصلاح شده وبه حساب مشتری برگردد
  • سوم از حساب مشتری (یا سردفتر بستگی به کارت مورد استفاده) کسر شده و وجوه اضافه کسر شده مدتی بعد هم بر نمی گردد که ابتدای گرفتاری است خصوصا از کارت مشتری که هر روز به دفترخانه مراجعه نموده و تقاضی وجه اضافی خود را می نماید
  • اما زمانی است که یک مشتری از راه دور برای تنظیم یک سند خودرو به دفترخانه شما می آید مشتری به اندازه ی خرج سندش و مقداری هم خرج راهش پول در کارتی گذاشته و آمده سند تنظیم می شود از کارت مشتری کارت کشیده می شود تراکنش ناموفق اعلام شده و از کارتش هم برداشت شده است حالا پولی در حساب نمانده مسافراست  چه باید کرد؟

یک-مشتری شب را بماند تا وجه کسر شده به حسابش برگردد وفردااز کارتش کسر شود

دو-از کارت سردفتر کارت بکشید وسند مشتری را تنظیم کنید وبه او بدهید وروانه شهر خودش نمائید تابعدا پول واریزی شمارا بحسابتان برگرداند

41-در مواردی که وجوهی در تراکنش های ناموفق کسر شده وبرنگشته هیچ گونه مغایرتی از طرف ثبت پس از ارائه ی صورتحساب دفترخانه اعلام نمی گردد واین موجب تعجب است زیرا وجوهی که تکراری کسر می شود در صورتحساب دفترخانه نمی آید ومنطقی است که مغایرتی لااقل در میزان حق الثبت دولتی اعلام شود که چنین نیست

42- درمواردی که تراکنشی در سیستم دفترخانه دوبار با یک شماره پرداخت آمده است ویا برعکس درمواردی که در سیستم دفترخانه ظاهر نشده ودر بانک وسامانه یک بار وجود دارد ودر مواردی که در سامانه دوبار (در اثر اشتباه یا...)  پرداخت شده و در لیست وجود دارد و وجه پرداخت تکراری قابل برگشت به حساب اولیه نیست ولی در لیست سیستم دفترخانه یک بار آمده باشد در این گونه اختلافات دیتا، لازم است برای رفع این مشکل سردفتربتواند با مراجعه به سایت مربوطه،فایل خزانه را تولید کرده و به سیستم خود کپی نموده ورفع نقص نماید


 
شرح آن درد سر وخوردن خون جگر!
ساعت ٢:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۸  کلمات کلیدی: پوز

بقول سبزواری ها "اوسنه ی عمو" (1)

منتظر باشید فردا همه چیز در مورد پوز را در این پست خواهم نوشت اگر فرصت کنم امشب در ورد تایپ کنم ولی ساعت 2 وبیست دقیقه ی بعد از نیمه شب است پیش نویس 40 ماده ای آن را تهیه کردم ام باید انشا واملایش را درست کنم ودر ورد تنظیم نموده وسپس به اینجا بیاورم منتظر باشید شما هم هر خون جگری از پوز خورده اید آماده کنید تا به آن اضافه کنیم وکامل شود فعلا با این عزل حضرت حافظ حال کنید تا خدمت برسم وتکمیلش کنم عنوانش هم فردا :

درد عشقی کشیده‌ام که مپرس   زهر هجری چشیده‌ام که مپرس
گشته‌ام در جهان و آخر کار   دلبری برگزیده‌ام که مپرس
آن چنان در هوای خاک درش   می‌رود آب دیده‌ام که مپرس
من به گوش خود از دهانش دوش   سخنانی شنیده‌ام که مپرس
سوی من لب چه می‌گزی که مگوی   لب لعلی گزیده‌ام که مپرس
بی تو در کلبه گدایی خویش لبخند   رنج‌هایی کشیده‌ام که مپرس
همچو حافظ غریب در ره عشق   به مقامی رسیده‌ام که مپرس

رفتم تایپ کنم مقدمه ای نوشتم خودش شد یک پست طولانی لذا آن مقدمه را داشته باشید تا فردا آن پست را بنویسم (شاید هم شد 40 قسمت مثل سریالهای تلویزیونی که  آخر هر قسمت بیننده را مشتاق دیدن قسمت بعدی نماید)  

 نوزدهم بهمن ماه شخصی آمد ورضایتی می خواست روی نیمبرگی تنظیم کردیم و طرف برای پرداخت هزینه کارت بانک ملت خود را ارائه کرد در حضور آقا وخانمش کارت کشیدیم خطا اعلام کرد وهیچ پرینتی هم از دستگاه پوز بیرون نیامد دوباره کارت کشیدیم و این بار موفق بود چاپ کردیم وتحویل ایشان دادیم قبل از ایشان هم تراکنش ناموفق برای دیگری داشتیم که تذکر دادیم حساب خود را کنترل کند که برای تراکنش ناموفق وجه اضافی از حسابش برداشت نشده باشد یا برگشت خورده واصلاح شده باشد

دو روز بعد همان صاحب کارت ملت آمد با یک پرینت از بانک که نشان می داد دو بار مبلغ 319300 ریال از حسابش کسر شده است طبق معمول وتصوری که از اصلاح داشتیم به طرف گفتیم 72 ساعتی صبر کند تا برگردد در پشت نگاه طرف  بوضوح آنچه در ذهنش بود خوانده میشد می گفت عمو این طور هم نیست که تو 24 سال سالم سردفتری کرده ای یه چیزهائی هست! من هم بدون اینکه به روی خود بیاورم شماره کارت وتلفنش را گرفتم وهمچنین پرینتهای بانکی اش را  وگزارشات همان روز19 بهمن را در سیستم دفترخانه آوردم ونشانش دادم که در سیستم ما یک بار بیشتر نیست واز مونیتور عکس وفیلم گرفتم !!!

 چه لحظه ی دردناکی است که کاری نکرده باشی ولی تصور طرف نسبت به تو چنین باشد گناهی وجرمی مرتکب نشده باشی ولی مورد تهمت واتهام قرار بگیری ونه خود بتوانی بی گناهیت را ثابت کنی و نه کسی داشته باشی ازت حمایت کند ونه شاهدی که شهادت دهد بابا این دستگاه بی شعور زبان نفهم دوبار از حساب تو برداشته خوبه خودت وخانمت حاضر بوده وبدقت نظاره می کرده اید دو روز صبر کردیم طرف زنگ زد گفت بر نگشته زنگ زدم ثبت ومشکل را گفتم گفتند زنگ بزنید بانک ملی زنگ زدیم شعبه گفت زنگ بزنید مرکزی زنگ زدیم مرکزی گفت زنگ بزنید موبایل مسئول پوزها زنگ زدیم به موبایل گفت زنگ بزنید شیراز زنگ زدیم شیراز گفت بزنید فلان قسمت آنجا گفت بزنید فلان قسمت و... نهایتا یکی گفت زنگ بزنید شماره برچسب بغل دستگاه پوز (البته این را می دانستیم ولی هیچوقت نتیجه ای از آن شماره ها نگرفته بودیم) زنگ زدیم وبعد از چندین شماره که همانطور به دیگری ارجاع دادند گفتند مشکل چیست یک ربع ساعتی پشت تلفن ما را معطل کردند وگفتند فردا زنگ بزنید تا بررسی کنیم ورفع کنیم فردایش آقائی از شیراز زنگ زد وگفت مشکل چیست از اول دوباره توضیح دادم وسایت را باز کرد وارد اطلاعات دفترخانه ما شد بازم بیش از ربع ساعت پشت خط ماندن وسر انجام گفت که اشکال از شماست دوبار کارت موفق کشیده ای! هر چه عجز وناله کردیم که بخدا مشکل از ما نبوده مشتری با خانمش بالای سر ما ایستاده بودند اگر دوبار پرینت گرفته بودم معترض می شدند (مشتری وخانمش اذعان دارند که دوبار پرینت صادر نشده است) گفت کاریش نمیشه کرد شما پول را به مشتری پس بدهید گفتیم برگردانید گفتند ما نمی توانیم اصولا ما اینجا فقط می توانیم "ویو" کنیم!! اصلاح نمی توانیم شماره ای در تهران را داد خلاصه آن شماره ها به هم پاس دادند ونهایتا 5 شماره شد بالاخره یکی قبول کرد که گوش کند مشکل را از اول شرح دادم مدتی من را پشت خط نگهداشت وبا همکاران خود مشورت هائی را انجام داد وگفت فردا زنگ بزن فردا خودشان زنگ زدند که مشکلت چیست توضیح دادم ومن را پشت خط نگهداشتند و آقای مهندس را صدا زد ومجددا مدتی بررسی کرد و صدای آنها را می شندیم که با هم مشورت می کردند نهایتا گفت اشتباه از شما بوده و ناراحت شدم گفتم از کجا بدانم که این پول به حساب من دوبار واریز شده است و مسئله واریز دوباره حق الثبت چه می شود من که نمی توانم از حساب دولت برداشت نموده به مشتری پس بدهم گفت برگشت از حساب دولت با سازمان ثبت است از آنها بخواهید !! کلنجار رفتنم فایده نداشت با عصبانیت گفتم دست شما درد نکند با این دستگاه پوز واین سامانه و شرکت پرداخت الکترونیکتان گفت کار ما درست است مشکل از خودت است برو حسابت را کنترل کن اگر دیر کنترل کنی مسولیت اختلاف حساب با خودت می باشد هر روز باید حسابتان را کنترل کنید!! مشتری گناهی نداشت وما هم نه! وراهی هم برای کنترل به ذهنم نمی رسید

مشتری هر روز می آمد وجلو مردم می گفت پول اضافی که از کارت من برداشته اید پس بدهید من هم توضیح می دادم که من برنداشته ام دستگاه برداشته صبر کن اگر بحساب من رفته باشد پس می دهم ولی چقدر می توانستم توضیح دهم هر روز این برنامه بود تا اینکه روز دوم اسفند چک کشیده وحق التحریر وحق الثبت را کلا 319300 ریال را پس دادم (کپی از چک گرفته ام) به بانک مراجعه کردم وجوه واریزی طبق معمول توسط شرکت سامان بصورت بسته تجمیعی واریز شده بود ومشخص نبود به سایت ثبت سپ دات آ آر مراجعه کرده و با استفاده از شماره ترمینال وارد آن سایت شدم و گزارش از لیست تراکنشهای بهمن ماه گرفتم دیدم بله دوبار اسم مشتری در دو ردیف تراکنش آمده است برای اطمینان از اینکه این وجه اضافی دوبار هم به حساب من واریز شده یا نه از قسمت واریز حق التحریر گزارش گرفتم دیدم که تقریبا بغیر از روزهای تعطیل وجوهی بصورت تجمیعی بحساب من واریز شده است روز 19 بهمن واریزی نبود روز 20 بهمن واریزی داشت جلوی آن تجمیع واریزی گزینه ای دارد بنام ریز واریز که اگر روی آن کلیک کنید لیست تراکنشها را با شماره مرجع نشان می دهد کلیک کردم (خوب توجه کنید) دیدم لیست تراکنشها با مبلغ مطابقت ندارد وبنظر کمتر است مبلغ کل آن روز را یادداشت کردم و مبلغ تک تک تراکنشهای ریز را هم با ماشین حساب جمع کردم اختلاف فاحش!!! داشت ضمنا جلوی هر تراکنش نیز یک گزینه ای است که نمایش تراکنش است اگر روی آن کلیک کنید می توانید تمام اطلاعات آن تراکنش را ببینید روی تک تک تراکنشهای موجود کلیک کردم ولی هیچ اثری از نام آن آقا و خانمش که طرفین رضایت بودند نبود !! حتی یک بار هم نام آنها وتراکنش آنها جزو لیست وجوه واریزی نبود!! حالا من سردفتر از کجا بدانم که وجه آن مشتری به حساب من واریز شده و آنهم دوبار در حالی که یک بارش را هم نمی بینم

من پارسال نامه ای به ثبت وکانون نوشته ام و ضمن بیان مشکلات پوز وارائه پیشنهاداتی برای بهتر شدن آن هشدار داده ام که عدم امکان کنترل حساب وکتاب  و واریز وبرداشت فساد می آورد ولی متاسفانه کسی توجه نکرد وبدتراز آن از سردفتر خواسته شد که درصورتی هم که مشتری کارت نداشت همه ی وجوه حتی حق التحریر را از حساب خود برداشته ودوباره واریز نماید – نمیدانم که چی بشود- که در این برداشت و واریز مجدد مشکلاتی بوجود آورد که حل آن ممکن نباشد.

بگذریم رفتم ببینم سایر بسته های تجمیعی واریزی باز می شوند یانه دیدم یک بسته ای که روز 28 بهمن بود وبرخلاف قاعده ی سیستم که روز جمعه وروزهای تعطیل واریز نمی کند واریز شده ولی هرچه خواستم ریز آن را ببینم که مربوط به چه اسنادی است نمایش نداد وباز نشد انگار نه انگار که وجهی واریز شده باشد!!!!

آنچه عمو لازم داشت پیدا شده بود همان شماره های تهران را از همان روز دوم اسفند مرتب می گیرم وهر روز از آنها می خواهم که مشکل را رفع کنند وپاسخگو باشند ولی هر بار که گوشی رابرمیدارند مهندس را صدا می زنند که همان عموست و پشت خط و جواب می خواهد واقعا هم رهایشان نمی کنم تا جواب ندهند و دارم تک نک روزهای سال را کنترل می کنم تا اشکالات را پیدا کنم وآبروی برباد رفته ی خود باز یابم و به شرکت سامان ثابت کنم که برای انجام هر کاری ابتدا باید ابزار آن کار را تهیه کرد و ثانیا باید جوابگو بود  یک ربع از 4 صبح گذشته توان تایپ آن 40 آیتم وایراد وپیشنهاد پوز را ندارم باشد برای فردا ضمن تایپ جوش زده ام معده ام چون یک باتری تراکتور می جوشد و اسیدی تر شده و به مری هم وارد شده وسینه ام می سوزد گاستریت و رفلکس عودکرده  از سرشب چند قرص خورده ام اثر نمی کند تفو برتو ای چرخ کردون تفو چون این پست طولانی شد لذا آن 40 آیتم را در پست دیگری می نویسم!

ساعت چهار ونیم صبح است رفتم کله ی مرگ بگذارم...

امروز دوباره به شرکت سامان زنگ زدم نهایتا به من گفتند "شاید دیتا بیس خراب باشد"

من هم جوش آوردم مثل پیکان قراضه ام وقتی که سربالائی گردنه تسمه پروانه اش افتاده بود ومن متوجه نشده بودم همچنان گاز میدادم تا اینکه با صدای انفجاری دود وبخار از موتور بلند شد آنجا بود که عمو به برو بچه ها که توی ماشین بودند گفتم مثل اینکه مشکل کوچکی پیش آمده ننه ی بچه ها گفت خاک برسرت ماشین رفت رو هوا حال تو پیچ گردنه سر بالائی نه جای وایسادن بود ونه توان رفتن هر لحظه که تریلی با 50تن سیمان برسد و من ودور جون بچه ها همه را یک لقمه ی چپش کند خلاصه با همان وضع چند ده متری رفتم جلو تر تا به نقطه ی بازتری که دید داشت رسیدم وایسادم و... بعله عمو که بسیار آدمی فنی است فورا تکه کهنه ای برداشت وهرچه عیال فرمودند که در رایات را نباید فورا باز کنی گوش نداده وباز کردم بازکردن همان و فوران آب جوش 500 درجه سانتیگراد مثل انفجار ماگمای دهانه ی آتشفشان وسوختن دست و کنده شدن غلفتی پوست همان در بحر بیایان والبته قیافه ای که دیدنی بود. به روی مبارک نیاورد وتسمه پروانه یدک وجعبه ابزاری عموئی که همه چیز در آن است ودر بیابان هم می شود با آن موتور ماشین را هم پائین گذاشت ... خلاصه داشتم چی عرض می کردم آهان جوش آوردم و به طرف پشت خط گفتم آخر "دیتابیس" به من سردفتر چه؟ شما موظفید حساب پس بدهید حالا با دیتا بیس یا بدون آن گفتم از شرکت شکایت می کنم ناراحت شد تلفن من را قطع کرد من هم به ذیحسابی استان زنگ زده وماجرا را گفتم گفتند مدارک را مستند فاکس کنید رسیدگی می کنیم مستندات را با شرح مختصر ماجرا فاکس کردم تا ببینیم چی می شود

امروز عصر از سامان زنگ زدند که مشکلت چیست؟ گفتم یک مشکل بیش ندارم ولی از 20 بهمن بارها گفته ام مثل دیالوگی که هنرپیشه هاحفظ می کنند حفظم شده است مجددا از ابتدا تا پایان گفتم بحث ها کرد وآسمان به ریسمان بافت نتوانست من را قانع کند افتاد به من ومن که نرم افزار است و بالاخره در کامپیوتر ممکن است اشکالتی پیش بیاید و... گفتم من اینها را نمی فهمم من صورتحساب ریز واریزهائی که شرکت سامان برای من انجام داده می خواهم خصوصا روز 20بهمن و28 بهمن -که اشکال دارند وباز نمی شود ومبالغ مغایرت دارد و ریز تراکنش ها دیده نمی شود- گفت زنگ بزن تهران با آقای مهندس مسئول اصل سیستم صحبت کن گفتم بارها با تهران هم صحبت کرده ام گفت یک بار دیگر صحبت کن از دست ما کاری ساخته نیست یک مرتبه گفت نکند در آخر وقت اداری تسویه حساب سیستم را نزده ای؟ برای همین است که نمایش نمی دهد باز جوش آوردم وگفتم این هم یک بهانه جدید مگر سیستم اختیارش دست من است که اگر تسویه حساب نزنم فلان کار را انجام ندهد اگر اینطور است چرا قبلا نگفته اید وگفتم تسویه حساب را هم زده ام (طرف می خواهد که سردفتر یادش باشد چه روزی تسویه حساب پوز را زده چه روزی فراموش کرده!!!) گفت آنچه شما می خواهید چهارماهی بیش نیست که ریز تراکنش را می دهد من گفتم من برای چهار ماه قبل نمی خواهم برای 20و28 بهمن را به من بدهید بقیه پیش کش خلاصه نتیجه ای نگرفتم وشاید هم نگیرم زیرا کسی از ما حمایت نمی کند ولی عمو من برای این سی هزارتومان سه میلیون تومان خرج می کنم من عموهستم نه برگ چغندر! 


 
راهکاری برای استعلام الکترونیک!
ساعت ۱:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٦  کلمات کلیدی: استعلام الکترونیک

یکی از معایب بروز شدنهای سریع این است که پست قبلی وپستهای پیشین به فراموشی سپرده می شود ونتیجه ای که باید گرفته نمی شود برخی از این پستها به درخواست همکاران وبینندگان وبلاگ که بصورت خصوصی کامنت می گذارند یا با ایمیل درخواست می کنند تهیه می شود عمو که من باشم سعی می کنم تند تند بروز شوم ولی بشرطی که همچنان مثل عمو مهدی وسورن جان در پست "ندیدم خوشتر از استعلام الکترونیک" مطلب را دنبال کرده وبا کامنتهای خوب خود عمو را راهنمائی کنید و مورد استفاده دیگران هم قرار گیرد عمو مهدی وسورن جان دستی به رایانه و دانلود و کرک و رجیستری  دارند –باید موبایلشان را بگیرم ومرتب وقت وبی وقت مثل همین موقع که نصف شب است زنگ بزنم و مشکلات خود را بپرسم- در وبلاگ دفتر4 سبزوار که بیشتر مربوط به رایانه است عمو مهدی چیزهای خوبی نوشته من می خواستم کامنت بگذارم دیدم نمی شود مطلب طولانی است لذا با اجازه آقا مهدی وسردفتر صاحب وبلاگ آن کامننت را بصورت پستی اینجا می نویسم ولی شما ابتدا بروید آنجا –دفتر4 سبزور- (آموزش تکمیل و ارسال استعلام الکترونیک و دریافت پاسخ استعلام) و مطالب را بخوانید واستفاده کنید بعد بیائید اینجا وآن پست را (ندیدم خوشتر از استعلام الکترونیک) نیز بخوانید وکامنت هایش را بعد مطالب زیر را بخوانید!!

موقع وارد کردن اطلاعات در فیلدهای استعلام الکترونیک می توانید بجای کلیک روی دکمه ای که سه نقطه روی آن نوشته شده در اولین کادر سمت راست فیلد شماره مربوطه را وارد کنید سریعتر به مقصور می رسید مثلا شماره حوزه ثبتی ملک یا شماره شهر یا... ضمنا با استفاده از فیلتر (با کلیک روی همان شکل قیف یا ماست ریز*) می توانید با استفاده از یکی از حالتهای فیلتر سریعتر به عنوانی که لازم دارید برسید

خیلی از فیلدها مثل شماره مرجع کارتخوان وکدپستی ونام پدر و... اختیاری است ما برای اجتناب از اشتباه بیشتر وسرعت عمل این فیلدها را پر نمی کنیم ومشکلی هم پیش نمی آید

چنانچه مساحت مثلا 240 مترمربع بود در فیلد مساحت 240 بزنید ونیاز نیست که 240.0 بزنید اما اگر مساحت خرده داشت مثلا 240.37 به همین شکل بجای اسلش نقطه ممیز رابزنید (نقطه ممیز روی کلیدهای عددی ماشین حساب صفحه کلید یا نقطه ی سمت راست کلید "واو" )

برای وارد کردن پلاک چند حالت دارد:

اگر پلاک اصلی بود در فیلد اصلی

اگر پلاک فرعی واصلی بود در فیلدهای فرعی واصلی

اگر پلاک اصلی باقیمانده بود یک تیک در کادر مربوطه بعد از پلاک اصلی بزنید

اگر پلاک فرعی واصلی باقیمانده بود این تیک را در کادر بعد از پلاک فرعی قبل از پلاک اصلی بزنید

برای ورود شماره چاپی سند به همان شکل مندرج در سند کامل وارد کنید مثلا (003765) ولی سری وسال را نباید وارد کنید اگر ممیز داشت اسلش / بزنید

چنانچه چند پلاک اصلی تجمیع شده وتفکیک شده باشند (مثلا پلاکهای 157 و158 و159) واز آنها پلاکهای فرعی 1 و2 و3 و4 کلا فرعی از سه پلاک مذکور و همچنین باقیمانده آن سه پلاک تفکیک شده باشد برای ورود یک پلاک فرعی از آن :

پلاک فرعی را در فیلد فرعی ودر فیلد اصلی ابتدا پرانتز وبعد سه عدد را با کامای انگلیسی وبعد پرانتز بسته می زنید (157 ,158 ,159) برای زدن کامای انگلیسی ابتدا اعداد را باواو فارسی وارد کنید بعد صفحه کلید را انگلیسی کنید و دکمه واو را بزنید همان می شود شبیه یک واو کوچک

وبرای وارد کردن باقیمانده به همان شکل با پرانتز و کامای انگلیسی وارد می شود وتیک باقیمانده سمت چپ فراموش نشود

اگر چند پلاک مثل اینها (2/234 و3/234 و9/756) تجمیع وسپس تفکیک شده باشد واز آن پلاک تجمیع شده پلاکهای فرعی متعددی تفکیک شده باشد وباقیمانده هم داشته باشد مثلا پلاکهای 23 فرعی از (2/234و3/234و9/756) و 24 فرعی از (2/234و3/234و9/756) و... و باقیمانده که پلاک (2/234 و3/234 و9/756) باقیمانده می باشد برای وارد کردن این پلاکها:

اول برای فرعی ها: ابتدا پلاک فرعی را در فیلد فرعی و سپس پلاک تجمعی را به همان شکل با کامای انگلیسی باید وارد نمود

 برای آن ممیز بین فرعی واصلی  (2/234 و3/234 و9/756) همان اسلش رابزنید

 وبرای باقیمانده (2/234 و3/234 و9/756) وبا تیک باقیمانده

برای وارد کردن این مجموع در پلاک اصلی ابتدا پرانتز را کامل بزنید ( ) بعد کرزر را داحل پرانتز برده و  در حالی که صفحه کلید انگلیسی است از سمت چپ عدد و اسلش و عددبعدی و بجای واو همان دکمه واو را روی صفحه کلید بزنید چون در حالت انگلیسی است کامای انگلیسی می زند وبعد عدد سوم را وارد کنید (452,453/4863)

جالب است بدانید که با آن قیف یا ماست ریز* می توانید مثلا اگر صادره شناسنامه طرف شیراز است آن قیف را زده و مثلا گزینه "شروع شود با"  را کلیک کرده و در کادر مربوطه تایپ کنید: فارس-ش (بعداز فارس بلافاصله خط تیره - (منها را بدون گرفتن شیفت) بزنید وبلافاصله حرف ش در اینجا لیست فارس-شیراز و... نمایان می شود وانتخاب راحت تر ولی من برای پیدا کردم کرمان-سیرجان هرچه کردم نشد ظاهرا برنامه با کرمان لج است و جواب نمی دهد

واما ما لیستی از استعلامهائی که الکترونیکی ارسال می کنیم تهیه می کنیم و مرتب روزانه به آن لیست اضافه می نمائیم برای دیدن پاسخ الکترونیک استعلامها در کارتابل روش ما چنین است که آخر وقت اداری وارد کارتابل می شویم و لیستی کاغذی را کنار دست خود گذاشته و هرکدام را که پاسخ الکترونیکی دادند چاپ گرفته واز لیست کاغذی خط می زنیم و دفعات بعد خط نخورده ها را در کارتابل کنترل می کنیم که پاسخ داده اند یانه (نخندید) از بس کنترل کرده ام شماره اندیکاتور استعلامها را حفظ شده ام

ضمنا لیست شماره اندیکاتور استعلامها بدون نظم (احتمالا بر اساس ترتیب ارسال) وبصورت مخلوط دیده می شود (چیزی شبیه بستی وفالوده مخلوط) برای اینکه آنها را نظم بدهید یا دنبال شماره خاصی بگردید می توانید از همان قیف استفاده کنید یا در کادر مربوطه شماره خاصی را تایپ کنید یا برای نظم داده صعودی یانزولی همه ی شماره ها روی مستطیل بالای ستون (سرستون) که یک مثلث کوچک سیاه رنگ در آن است کلیک کنید یکبار مخلوط نشان می دهد بار بعد نزولی و دفعه بعد صعودی امتحان کنید ! وکیف کنید

بازم میام اضافه می کنم ...

*ماست ریز وسیله ای شبیه قیف ولی معمولا با لوله ای بزرگتر واز جنس مس که با آن ماست در مشک ریزند تا بماند وترش شود تا بتوانند آنرا زده وکره (مسکه) تهیه کرده و بعدش دوغ  . دوغ را می جوشانید تا غلیظ شود که به آن دوراغ می گویند دوراغ را در کیسه های پنبه ای بزرگ ومحکم ریخته و آویزان می کنید تا آب آن برود البته آن آب را باید گرفت و دوباره جوشاند تا غلیظ شود و از آن قره قروت درست کرد آن خمیر سفید وسفتی که در کیسه ی پنبه ای می ماند نامش اسپار است اسپار را نمک زده وخوب بهم زده و بصورت گلوله هائی اندازه ی گلوله ی کشک در می آورید راستی اینکه همان کشک است و روی حصیری تمیز می چینید تا خشک شود بعد از خشک شدن برمی دارید و گوشه ای می نشینید مثل من که الان ساعت دو ربع کم بعد از نصف شب است وشروع می کنید به سائیدن حالا نساب وکی بساب کسی نمیگه چکار می کنی بساب وبساب

مثل اینکه کمی قاطی کردم نکردم؟

 


 
قبول قبض سپرده مال الاجاره!
ساعت ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٤  کلمات کلیدی: دفتر امانات

دفتر امانات

چنانچه شخصی به دفترخانه مراجعه نمود وتقاضای معرفی به بانک برای واریز مال الاجاره نمود به چه نحو عمل می کنید:

1-  اگر سند اجاره رسمی در دست داشت که در آن قبض اقساطی برای ما الاجاره قید شده باشد؟

2- اگر سند اجاره رسمی در دست داشت که در آن شماره حساب موجر برای واریز اجاره بها قید شده باشد؟

3- اگر سنداجاره رسمی در دست داشت که در آن نوشته است بایستی مال الاجاره ماهانه در قبال اخذ رسید به موجر پرداخت گردد؟

4- اگر سند اجاره عادی در دست داشت ؟

5- اگر فقط رسیدهای عادی پرداخت قبلی را در دست داشت؟

6- اگر هیچ سندی در دست نداشت ومدعی بود که مستاجر است؟

7- اگر تاریخ اجاره نامه ارائه شده مربوط به سالهای قبل باشد (مشمول قانون قبلی)؟

8-  اگر اخیرا تنظیم شده باشد(مشمول قانون فعلی)؟

9- اگر اجاره نامه قدیمی باشد ومدت آن منقضی شده باشد؟

10- اگر اجاره نامه جدید بوده ومدت آن هم منقضی شده باشد؟

درکدامی یک از حالتهای ده گانه مذکور متقاضی را برای واریز وجه مال الاجاره به بانک معرفی می کنید؟ ودر کدام نه؟

آیا متقاضی بایستی به نزدیکترین دفترخانه به محل وقوع ملک مراجعه نماید؟

واگر چند دفترخانه فاصله یکسانی داشتند چه؟

اگر مستاجر به دفترخانه ای که فاصله ی زیادی از محل وقوع ملک دارد مراجعه نماید تکلیف سردفترچیست؟

آیا در شهر دیگر هم می توان اجاره بها را پرداخت ؟

آیا موجر می تواند مدعی دفترخانه شود که با نبودن رابطه استیجاری چرا قبض مال الاجاره را قبول نموده است؟

آیا می توان از مستاجرین اراضی اوقافی (در هر دو حالت سند رسمی یا اجاره نامه اداری) قبض سپرده مال الاجاره را پذیرفت؟ و در اینجا به چه کسی وچگونه باید اخطار دریافت صادر گردد؟

نسبت به سایر اجاره نامه هائی که موجر آن دولت می باشد (مثل وزارت جهادکشاورزی و...) چطور؟

واما پاسخ عمو میرزابنویس عزیز:

 

1-ممکن است موجر برای بدست آوردن بهانه برای تخلیه از قبول مالا الاجاره و تسلیم قبض به مستاجر خودداری نماید لذا بنظر حقیر با درخواست کتبی مستار ایداع وجه به نفع مستاجر در دفتر تنظیم کننده سند بلامانع است
2-در این مورد چون واریز به حساب موجر با مانعی روبرو نیست نمیتوان نسبت به تودیع اقدام کرد مگر گواهی بانک مبنی بر مسدود شدن حساب موجر ارائه شود
3-البته طبق تکلیف دفاتر در خصوص تنظیم اسناد اقساطی مبنی بر صدور قبض ... تنظیم چنین سندی متصور نیست ولی در فرض وجود چنین سندی با درخواست کتبی مستاجر مبنی بر امتناع موجر از دریافت به مثابه اسناد عادی میتوان مستاجر رابه بانک معرفی کرد
4-بنظر بنده مستاجر میتواند به نزدیکترین دفتر محل وقوع ملک مراجعه وبا تسلیم درخواستی مبنی براینکه مستاجر فلانی بموجب اجاره نامه عادی یا حتی لفظی بوده و موجر از دریافت امتناع مینماید میتوان وی را به بانک معرفی کرد

5 -بازهم طبق بند 4 عمل میشود
6-بازهم میتواند زیرا طبق مقررات قبلی داریم اعم از اینکه سندی تنظیم شده باشد یا نشود .....
7-منظور عادی است یا رسمی؟ بهرحال بسته به رسمی یا عادی بودن حوزه صلاحیت متفاوت است ولی ایداع وجه بلااشکال است
8-تفاوتی نمیکند بازهم میتواند
9-با اعلام و پذیرش مستاجر به روابط استیجاری امکان پذیر است
10-اگر رسمی باشد و سند ابطال نشده باشد امکان پذیر است لکن باید سند را بررسی کرد بعد از انقضای مدت اجره المثل به چه میزانی تعیین شده و طبق آن عمل کرد

 

الف : در اسناد رسمی باید به دفاتر تنظیم کننده سند مراجعه کرد ولو در چین و ماچین باشد
ب: اگر سند عادی یا محاوره ای باشد به نزدیکترین دفتر به محل وقوع ملک باید مراجعه نمود
ج : در صورتیکه چند دفتر با فاصله یکسان باشند یا باید سردفتر خودش برود فاصله به دفاتر خود یا دیگران را قدم کند یا بپذیرد و بهترین راه این است که سردفتران محترم آن حوزه  مستاجر عزیز را مثل توپ فوتبال به یکدیگر پاس بدهند تا دیگر هوس تودیع وجه نکند
ه- در شهر دیگر تنها در صورتی امکان پذیر است که سند رسمی در ان شهر تنظیم شده باشد
و-خیر زیرا اگر روابطی در بین نباشد هیچ حقی از وی تضییع نشده که مدعی باشد و اگر روابط وجود داشته باشد دیگر بحثی باقی نمیماند
ز-در خصوص اراضی اوقافی و دولتی جای تامل است در مجالی دیگر تقدیم میشود

و همچنین پاسخ تکمیلی 0081 عزیز:
حق مطالب را جناب میرزا بنویس ادا نمودند جسارتا چند نکته را اضافه میکنم در مواردی که چند دفترخانه به عین مستاجره در فواصل یکسان قرار دارد بنظر می آید مستاجر به انتخاب خود به  هر دفترخانه ایکه تمایل دارد (در صورت سند عادی و یا در مواردی که اجاره نامه ای در بین نباشد) میتواند مراجعه کند منتها بنظر میرسد در مراجعات بعدی در جهت تسهیل در امور و جلوگیری از تداخل امور فقط باید به همان دفتر قبلی مراجعه کند در خصوصی که موجر دولت و یا اوقاف باشد بنده بخشنامه و یا قانونی که آنها را از سایر موجرین ممتاز کند ندیدم اگر دوستان مستنداتی پیدا کردند ممنون میشم اعلام کنند

من -عمو- از یک مستاجر که سند عادی اوقافی داشت قبول سپرده کرده به اوقاف اخطار نمودم